Un studiu proteomic al 2002 tumori identifică 11 subtipuri moleculare din 14 tipuri de cancer

Autor: Bulacu Ioan-Alexandru , publicat la 14-06-2022

Oamenii de știință de la Universitatea din Birmingham, Alabama, au realizat o analiză a tipurilor de cancer ce prezintă frecvența cea mai mare la nivel global, în vederea clarificării variațiilor pe care acestea le pot prezenta la nivel molecular și genetic.
Tipurile de cancer pe care aceștia le-au inclus în cercetare au fost cancerele de sân, colorectale, gastrice, glioblastom, de cap și de gât, hepatic, adenocarcinomul pulmonar, ovarian, pancreatic, de prostată, renal și uterin. Particularitatea acestei lucrări este dată de complexitatea sa, întrucât a inclus, pentru fiecare tip de cancer, de la 76 la 230 de tumori, cu o medie de 143 de cazuri.

Astfel, în cadrul studiului, specialiștii au identificat 11 subtipuri de cancere în funcție de proteom, pe care le-au denumit de la s1 la s11, din care se pot extrage informații relevante pentru felul în care anumite căi și procese fiziologice din cadrul organismului sunt dereglate astfel încât tumorile devin canceroase. Din punct de vedere genetic, oamenii de știință au analizat diferențele pe care proteoamele le-au indus în alterările numărului de copii ale genelor și în procesele de mutație somatică ale subtipurilor cu o activitate crescută.

Sooryanarayana Varambally, doctor și profesor al Departamentului de Patologie Moleculară și Celulară din cadrul Universității, afirmă că rezultatele studiului oferă un cadru pentru înțelegerea fundamentelor moleculare ale cancerelor, la nivel de proteom, în vederea integrării acestora și comparării lor cu alte particularități moleculare ale altor tipuri de cancere. Datele pe care oamenii de știință le-au analizat în decursul studiului reprezintă o resursă pentru comunitatea științifică, prin care se vor identifica genele pe baza cărora se pot dezvolta markeri de diagnosticare sau ținte de tratament pentru multiple forme de cancer.

Doctorul subliniază și faptul că procesele canceroase trebuie analizate în continuare la nivel proteic, cu toate că profilarea expresiei tumorale a fost limitată anterior în mare parte la nivelul transcripției ARN, iar analiza de precizie a cancerului necesită identificarea modificărilor genomice și moleculare individuale sau specifice subclasei din care acestea fac parte, aspecte greu de atins.

sursa: Science Daily
foto: UAB News

Publicat la 14-06-2022 | Vizite: 164 | bibliografie

Alte articole:
Notă: informațiile prezentate pe site-ul Ghid-Cancer.ro au rolul de a informa și susține pacienții cu cancer sau aparținătorii acestora, însă nu pot substitui vizita la medic, diagnosticul și tratamentul oferit de acesta în mod direct. Nu ne asumăm nicio răspundere cu privire la efectele pe care acest site le poate avea asupra dvs.
Trimite(Share) pe Facebook