Vitamina D reglează imunitatea împotriva cancerului dependentă de microbiom
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 29-04-2024
Un studiu publicat în jurnalul Science a descoperit că vitamina D favorizează creșterea unei anumite tipuri de bacterii intestinale la șoareci, îmbunătățind astfel imunitatea acestora la cancer. Cercetătorii de la Francis Crick Institute, National Cancer Institute (NCI) al National Institutes of Health (NIH) din SUA și Universitatea Aalborg din Danemarca au arătat că șoarecii hrăniți cu o dietă bogată în vitamina D au avut o rezistență imunitară mai bună la transplanturile experimentale de cancer și la tratamentele de imunoterapie. Efectul a fost observat și atunci când proteina care leagă vitamina D în sânge și o împiedică să ajungă la țesuturi a fost eliminată prin editare genetică.
Echipa a constatat că vitamina D acționează asupra celulelor epiteliale din intestin, crescând cantitatea unei bacterii numită Bacteroides fragilis, care a îmbunătățit imunitatea șoarecilor la cancer. Totuși, nu este încă clar cum se produce acest efect. Testele ulterioare, în care șoarecii cu o dietă normală au primit Bacteroides fragilis, au confirmat că această bacterie îmbunătățește singură imunitatea la cancer, dar nu în cazul unei diete deficitare în vitamina D.
Analiza datelor dintr-un eșantion de 1,5 milioane de persoane din Danemarca a relevat o corelație între nivelurile scăzute de vitamina D și un risc crescut de cancer. De asemenea, analiza pacienților cu cancer a sugerat că persoanele cu niveluri mai mari de vitamina D răspund mai bine la tratamentele bazate pe imunitate.
Studiul subliniază necesitatea unor cercetări suplimentare pentru a înțelege dacă vitamina D poate ajuta la oferirea unei rezistențe imunitare la cancer prin același mecanism și la oameni. Descoperirea că vitamina D reglează microbiomul intestinal în favoarea unei bacterii care contribuie la imunitatea la cancer deschide posibilități noi pentru tratamentul cancerului în viitor, deși sunt necesare studii suplimentare pentru a înțelege modul exact în care vitamina D sprijină un „microbiom bun” și influențează sistemul imunitar.
sursa: Science Daily
Echipa a constatat că vitamina D acționează asupra celulelor epiteliale din intestin, crescând cantitatea unei bacterii numită Bacteroides fragilis, care a îmbunătățit imunitatea șoarecilor la cancer. Totuși, nu este încă clar cum se produce acest efect. Testele ulterioare, în care șoarecii cu o dietă normală au primit Bacteroides fragilis, au confirmat că această bacterie îmbunătățește singură imunitatea la cancer, dar nu în cazul unei diete deficitare în vitamina D.
Analiza datelor dintr-un eșantion de 1,5 milioane de persoane din Danemarca a relevat o corelație între nivelurile scăzute de vitamina D și un risc crescut de cancer. De asemenea, analiza pacienților cu cancer a sugerat că persoanele cu niveluri mai mari de vitamina D răspund mai bine la tratamentele bazate pe imunitate.
Studiul subliniază necesitatea unor cercetări suplimentare pentru a înțelege dacă vitamina D poate ajuta la oferirea unei rezistențe imunitare la cancer prin același mecanism și la oameni. Descoperirea că vitamina D reglează microbiomul intestinal în favoarea unei bacterii care contribuie la imunitatea la cancer deschide posibilități noi pentru tratamentul cancerului în viitor, deși sunt necesare studii suplimentare pentru a înțelege modul exact în care vitamina D sprijină un „microbiom bun” și influențează sistemul imunitar.
sursa: Science Daily
Actualizat la 29-04-2024 | Vizite: 75 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1