Un acid gras Omega 3 care omoară celulele canceroase
Așa-numiții „acizi grași buni” sunt esențiali pentru sănătatea noastră. Alimentele care conțin aceste substanțe sunt foarte căutate de persoanele care încearcă să mențină un stil de viață sănătos, cu o dietă echilibrată.
Dintre acizii grași Omega-3, DHA, numit și acidul docosahexaenoic, este esențial pentru funcționarea creierului uman, pentru vedere și pentru reglarea fenomenelor inflamatorii din organism.
Pe lângă aceste efecte benefice, DHA a fost, de asemenea, asociat recent cu reducerea incidenței cancerului. O echipă multidisciplinară de cercetători de la Universitatea din Louvain (UCLouvain) au elucidat mecanismul biochimic care permite acidului gras DHA și altor acizi grași înrudiți să încetinească dezvoltarea tumorilor. Studiul, publicat recent în revista Cell Metabolism, descrie o descoperire majoră pentru comunitatea științifică și reprezintă un progres important în drumul spre eradicarea cancerului.
În 2016, echipa UCLouvain, coordonată de Olivier Feron, având specializare în oncologie, a descoperit că celulele dintr-un microambient acid (caracterizat prin acidoză) din cadrul tumorilor înlocuiesc glucoza cu lipidele ca sursă de energie pentru a se multiplica. În colaborare cu Cyril Corbet de la UCLouvain, Olivier Feron a demonstrat în 2020 că aceleași celule reprezintă cele mai agresive tipuri tumorale, dobândind capacitatea de a părăsi tumora originală pentru a genera metastaze. Între timp, Yvan Larondelle, profesor la Facultatea de Bioinginerie UCLouvain, a cărui echipă dezvoltă surse de lipide dietetice îmbunătățite, i-a propus coordonatorului Olivier Feron să își combine abilitățile într-un proiect de cercetare, condus de doctorandul Emeline Dierge, pentru a evalua comportamentul celulele tumorale în prezența diferiților acizi grași.
Datorită sprijinului Fundației Louvain, a Fundației Belgiene pentru Cancer și a Télévie, echipa a identificat rapid că aceste celule tumorale acidotice au răspuns în moduri diametral opuse, în funcție de acidul gras pe care l-au absorbit. În câteva săptămâni, rezultatele au fost atât impresionante, cât și surprinzătoare. „Am descoperit curând că anumiți acizi grași au stimulat celulele tumorale, în timp ce alții le-au ucis”, au explicat cercetătorii. „Acidul gras DHA otrăvește literalmente celulele tumorale.”
„Otrava” acționează asupra celulelor tumorale printr-un fenomen numit feroptoză, un tip de moarte celulară legată de peroxidarea anumitor acizi grași. Cu cât este mai mare cantitatea de acizi grași nesaturați din celulă, cu atât este mai mare riscul oxidării lor. În mod normal, în compartimentul acid al tumorilor, celulele stochează acești acizi grași în picături de lipide, un fel de pachet în care acizii grași sunt protejați de oxidare. Dar, în prezența unei cantități mari de DHA, celula tumorală este copleșită și nu poate stoca DHA, care se oxidează și duce la moartea celulelor. Prin utilizarea unui inhibitor al metabolismului lipidic care previne formarea picăturilor lipidice, cercetătorii au putut observa că acest fenomen este amplificat, ceea ce confirmă mecanismul identificat și deschide ușa posibilităților de tratament.
Pentru studiul lor, cercetătorii UCLouvain au folosit un sistem de cultură de celule tumorale 3D, numite sferoizi. În prezența DHA, sferoizii cresc mai întâi și apoi implodează. Echipa a administrat, de asemenea, o dietă îmbogățită cu DHA șoarecilor cu tumori. Rezultatul a fost surprinzător: dezvoltarea tumorii a fost semnificativ încetinită în comparație cu cea identificată la șoarecii aflați pe o dietă convențională. Acest studiu din cadrul UCLouvain arată valoarea DHA în combaterea cancerului. „Pentru un adult”, au afirmat cercetătorii UCLouvain, „este recomandat să consume cel puțin 250 mg de DHA pe zi. Dar studiile arată că dieta noastră oferă în medie doar 50 până la 100 mg pe zi. Aceasta este cu mult sub aportul minim recomandat.”
sursa: Science Daily
Dintre acizii grași Omega-3, DHA, numit și acidul docosahexaenoic, este esențial pentru funcționarea creierului uman, pentru vedere și pentru reglarea fenomenelor inflamatorii din organism.
Pe lângă aceste efecte benefice, DHA a fost, de asemenea, asociat recent cu reducerea incidenței cancerului. O echipă multidisciplinară de cercetători de la Universitatea din Louvain (UCLouvain) au elucidat mecanismul biochimic care permite acidului gras DHA și altor acizi grași înrudiți să încetinească dezvoltarea tumorilor. Studiul, publicat recent în revista Cell Metabolism, descrie o descoperire majoră pentru comunitatea științifică și reprezintă un progres important în drumul spre eradicarea cancerului.
În 2016, echipa UCLouvain, coordonată de Olivier Feron, având specializare în oncologie, a descoperit că celulele dintr-un microambient acid (caracterizat prin acidoză) din cadrul tumorilor înlocuiesc glucoza cu lipidele ca sursă de energie pentru a se multiplica. În colaborare cu Cyril Corbet de la UCLouvain, Olivier Feron a demonstrat în 2020 că aceleași celule reprezintă cele mai agresive tipuri tumorale, dobândind capacitatea de a părăsi tumora originală pentru a genera metastaze. Între timp, Yvan Larondelle, profesor la Facultatea de Bioinginerie UCLouvain, a cărui echipă dezvoltă surse de lipide dietetice îmbunătățite, i-a propus coordonatorului Olivier Feron să își combine abilitățile într-un proiect de cercetare, condus de doctorandul Emeline Dierge, pentru a evalua comportamentul celulele tumorale în prezența diferiților acizi grași.
Datorită sprijinului Fundației Louvain, a Fundației Belgiene pentru Cancer și a Télévie, echipa a identificat rapid că aceste celule tumorale acidotice au răspuns în moduri diametral opuse, în funcție de acidul gras pe care l-au absorbit. În câteva săptămâni, rezultatele au fost atât impresionante, cât și surprinzătoare. „Am descoperit curând că anumiți acizi grași au stimulat celulele tumorale, în timp ce alții le-au ucis”, au explicat cercetătorii. „Acidul gras DHA otrăvește literalmente celulele tumorale.”
„Otrava” acționează asupra celulelor tumorale printr-un fenomen numit feroptoză, un tip de moarte celulară legată de peroxidarea anumitor acizi grași. Cu cât este mai mare cantitatea de acizi grași nesaturați din celulă, cu atât este mai mare riscul oxidării lor. În mod normal, în compartimentul acid al tumorilor, celulele stochează acești acizi grași în picături de lipide, un fel de pachet în care acizii grași sunt protejați de oxidare. Dar, în prezența unei cantități mari de DHA, celula tumorală este copleșită și nu poate stoca DHA, care se oxidează și duce la moartea celulelor. Prin utilizarea unui inhibitor al metabolismului lipidic care previne formarea picăturilor lipidice, cercetătorii au putut observa că acest fenomen este amplificat, ceea ce confirmă mecanismul identificat și deschide ușa posibilităților de tratament.
Pentru studiul lor, cercetătorii UCLouvain au folosit un sistem de cultură de celule tumorale 3D, numite sferoizi. În prezența DHA, sferoizii cresc mai întâi și apoi implodează. Echipa a administrat, de asemenea, o dietă îmbogățită cu DHA șoarecilor cu tumori. Rezultatul a fost surprinzător: dezvoltarea tumorii a fost semnificativ încetinită în comparație cu cea identificată la șoarecii aflați pe o dietă convențională. Acest studiu din cadrul UCLouvain arată valoarea DHA în combaterea cancerului. „Pentru un adult”, au afirmat cercetătorii UCLouvain, „este recomandat să consume cel puțin 250 mg de DHA pe zi. Dar studiile arată că dieta noastră oferă în medie doar 50 până la 100 mg pe zi. Aceasta este cu mult sub aportul minim recomandat.”
sursa: Science Daily
Actualizat la 15-06-2021 | Vizite: 81 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1