Suplimentarea cu vitamina D ar putea reduce riscul de deces din cauza cancerului
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 10-05-2023
O evaluare cuprinzătoare a 14 studii de înaltă calitate efectuate la Centrul German de Cercetare a Cancerului, care au implicat aproape 105.000 de participanți a arătat că aportul zilnic de vitamina D ar putea reduce mortalitatea prin cancer în populație cu douăsprezece procente.
Studiile au descoperit că deficiența de vitamina D este răspândită la nivel global, în special în rândul pacienților cu cancer, 15% dintre adulții germani având niveluri sanguine de vitamina D sub pragul de deficiență. Într-un studiu separat pe pacienții cu cancer colorectal, 59% dintre participanți au fost diagnosticați cu deficiență de vitamina D3, care a fost asociată cu un prognostic mai puțin favorabil.
În timp ce cercetările anterioare au explorat relația dintre suplimentarea cu vitamina D și dezvoltarea sau prognosticul cancerului, rezultatele au variat semnificativ. Pentru a oferi constatări mai fiabile cu privire la această problemă importantă de sănătate publică, cercetătorii și-au propus să reevalueze toate studiile anterioare pe această temă. Căutarea sistematică a literaturii a identificat 14 studii de cea mai înaltă calitate, în care participanții au fost repartizați aleatoriu fie să primească vitamina D3, fie un placebo.
Când cele 14 studii au fost combinate, nu s-au observat rezultate semnificative statistic. Cu toate acestea, atunci când studiile au fost clasificate pe baza aportului zilnic de vitamina D3 în doze mici față de doze mai mari administrate mai rar, a apărut o diferență semnificativă. Cele patru studii cu doze rare mai mari nu au arătat niciun efect asupra mortalității prin cancer, în timp ce rezumatul celor zece studii cu doze zilnice a demonstrat o reducere semnificativă statistic cu 12% a mortalității prin cancer.
Cercetătorii au remarcat că reducerea cu 12% a mortalității prin cancer a fost observată atât la persoanele cu și fără deficiență de vitamina D. Se presupune că efectul ar fi și mai mare la cei care au de fapt deficit de vitamina D. Se crede că biodisponibilitatea regulată a agentului activ, hormonul 1,25-dihidroxivitamina D, produs prin reacțiile vitaminei D din organism, joacă un rol în inhibarea creșterii tumorii și explicând eficacitatea mai bună a dozelor zilnice de vitamina D3.
O analiză ulterioară a studiilor cu doza zilnică a arătat că persoanele cu vârsta de 70 de ani și peste au beneficiat cel mai mult de terapia cu vitamina D3. În plus, efectul a fost cel mai pronunțat atunci când suplimentarea cu vitamina D a fost inițiată înainte de diagnosticarea cancerului. Aceste descoperiri subliniază beneficiile potențiale ale aportului regulat de vitamina D în reducerea mortalității prin cancer și subliniază importanța luării în considerare a vârstei și a momentului de administrare a suplimentelor.
sursa: News Medical
foto: Adobe Stock
Studiile au descoperit că deficiența de vitamina D este răspândită la nivel global, în special în rândul pacienților cu cancer, 15% dintre adulții germani având niveluri sanguine de vitamina D sub pragul de deficiență. Într-un studiu separat pe pacienții cu cancer colorectal, 59% dintre participanți au fost diagnosticați cu deficiență de vitamina D3, care a fost asociată cu un prognostic mai puțin favorabil.
În timp ce cercetările anterioare au explorat relația dintre suplimentarea cu vitamina D și dezvoltarea sau prognosticul cancerului, rezultatele au variat semnificativ. Pentru a oferi constatări mai fiabile cu privire la această problemă importantă de sănătate publică, cercetătorii și-au propus să reevalueze toate studiile anterioare pe această temă. Căutarea sistematică a literaturii a identificat 14 studii de cea mai înaltă calitate, în care participanții au fost repartizați aleatoriu fie să primească vitamina D3, fie un placebo.
Când cele 14 studii au fost combinate, nu s-au observat rezultate semnificative statistic. Cu toate acestea, atunci când studiile au fost clasificate pe baza aportului zilnic de vitamina D3 în doze mici față de doze mai mari administrate mai rar, a apărut o diferență semnificativă. Cele patru studii cu doze rare mai mari nu au arătat niciun efect asupra mortalității prin cancer, în timp ce rezumatul celor zece studii cu doze zilnice a demonstrat o reducere semnificativă statistic cu 12% a mortalității prin cancer.
Cercetătorii au remarcat că reducerea cu 12% a mortalității prin cancer a fost observată atât la persoanele cu și fără deficiență de vitamina D. Se presupune că efectul ar fi și mai mare la cei care au de fapt deficit de vitamina D. Se crede că biodisponibilitatea regulată a agentului activ, hormonul 1,25-dihidroxivitamina D, produs prin reacțiile vitaminei D din organism, joacă un rol în inhibarea creșterii tumorii și explicând eficacitatea mai bună a dozelor zilnice de vitamina D3.
O analiză ulterioară a studiilor cu doza zilnică a arătat că persoanele cu vârsta de 70 de ani și peste au beneficiat cel mai mult de terapia cu vitamina D3. În plus, efectul a fost cel mai pronunțat atunci când suplimentarea cu vitamina D a fost inițiată înainte de diagnosticarea cancerului. Aceste descoperiri subliniază beneficiile potențiale ale aportului regulat de vitamina D în reducerea mortalității prin cancer și subliniază importanța luării în considerare a vârstei și a momentului de administrare a suplimentelor.
sursa: News Medical
foto: Adobe Stock
Actualizat la 10-05-2023 | Vizite: 76 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1