Studiu. Riscul de a dezvolta cancer poate fi diminuat prin consumul frecvent de ciuperci
Autor: Teodorescu Mihai | actualizat la 26-04-2025
Consumul mai mare de ciuperci este asociat cu un risc mai mic de cancer, potrivit unei revizuiri a unor studii de amploare, ce au implicat peste 19.500 de pacienți diagnosticați cu cancer. „În general, aceste descoperiri oferă dovezi importante pentru efectele protectoare ale ciupercilor împotriva cancerului”, a spus coautorul John Richie, cercetător la Institutul Penn și profesor de științe ale sănătății publice și farmacologie. Sunt necesare studii viitoare pentru a identifica mai bine mecanismele implicate și cancerele specifice care ar putea fi afectate.
Ciupercile sunt bogate în vitamine, substanțe nutritive și antioxidanți. Descoperirile echipei arată că ciupercile pot ajuta, de asemenea, la creșterea gradului de protecție împotriva cancerului. „Ciupercile sunt cea mai mare sursă dietetică de ergotioneină, care este un protector unic și puternic antioxidant și celular”, a declarat Djibril M. Ba, student absolvent în epidemiologie la Colegiul de Medicină Penn State.
Chiar dacă ciupercile shiitake, stridiile, maitake și stridiile regale au cantități mai mari din aminoacidul ergotioneină decât ciupercile albe, cremini și portabello, cercetătorii au descoperit că persoanele care au încorporat orice varietate de ciuperci în dietele lor zilnice au avut un risc mai mic de cancer. Potrivit descoperirilor, persoanele care au consumat 18 grame de ciuperci zilnic au avut un risc de cancer cu 45% mai mic comparativ cu cele care nu au consumat ciuperci.
Când au fost examinate anumite tipuri de cancer, cercetătorii au remarcat cele mai puternice asociații pentru cancerul de sân, deoarece persoanele care au consumat în mod regulat ciuperci au avut un risc semnificativ mai mic de cancer de sân. Cercetarea ar putea fi utilă pentru explorarea în continuare a efectelor protectoare pe care le au ciupercile și pentru a ajuta la stabilirea unor diete mai sănătoase care să prevină cancerul.
sursa: Science Daily
Actualizat la 26-04-2025 | Vizite: 617 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1