Riscul genetic pentru cancer de colon la bărbați poate fi redus printr-un stil de viață sănătos
Autor: Acasandrei Mihaela | actualizat la 30-09-2025
Conform unui studiu publicat în jurnalul științific Genetics in Medicine, bărbații care prezintă un risc crescut de a dezvolta cancer de colon ar putea reduce șansele de apariție a acestei maladii prin optimizarea stilului de viață și implicit a alimentației.
De exemplu, bărbații incluși în această cercetare cu vârsta mai mare de 50 de ani și care prezentau risc genetic pentru cancer de colon aveau cu 29% mai multe șanse de a dezvolta boala în următorii 25 de ani, cu posibilitatea de a le diminua cu 13% prin adoptarea unor comportament alimentare și de stil de viață sănătoase.
Au fost prelucrați statistic 37 de factori modificabili și nemodificabili care ar putea favoriza apariția cancerului de colon la bărbați. Acești factori au inclus: predispoziția genetică pentru această boală, respectiv componente ale stilului de viață cum sunt consumul de alcool, canitatea și calitatea aportului de carne roșie, fructe și vegetale, indice de masă corporală, statusul de fumător, activitatea fizică individuală, administrarea de aspirină și nu în cele din urmă, prezența sau absența unei boli inflamatorii intestinale (boala Crohn, rectocolita ulcero-hemoragică).
Potrivit lui Richard Houlston, profesor de genetică moleculară în cadrul Institute of Cancer Reasearch din Londra, „cancerul de intestin este o cauză majoră de mortalitate prin cancer, cu incidența în creștere în contextul globalizării din ultimii ani. De asemenea, s-au făcut progrese mari în ceea ce privește înțelegerea relației dintre factorii genetici și cei ai stilului de viață în etiologia cancerului de colon, astfel încât oamenii să poată beneficia de strategii de prevenire a cancerului.”
Nu este niciun secret faptul că adoptarea unui stil de viață sănătos ar putea diminua semnificativ riscul pentru cancer de colon.
Mai mult de jumătate dintre aceste cazuri ar putea fi prevenite de regulă prin modificări ale stilului de viață, printre care și renunțarea la fumat, menținerea unei greutăți corporale sănătoase, reducerea sau evitarea totală a consumului de alcool, creșterea gradului de activitate fizică, respectiv o dietă echilibrată bogată în fibre și limitată în carne roșie, cu atât mai mult în produse din carne procesate.
Sursa: Cancer Research UK
De exemplu, bărbații incluși în această cercetare cu vârsta mai mare de 50 de ani și care prezentau risc genetic pentru cancer de colon aveau cu 29% mai multe șanse de a dezvolta boala în următorii 25 de ani, cu posibilitatea de a le diminua cu 13% prin adoptarea unor comportament alimentare și de stil de viață sănătoase.
Au fost prelucrați statistic 37 de factori modificabili și nemodificabili care ar putea favoriza apariția cancerului de colon la bărbați. Acești factori au inclus: predispoziția genetică pentru această boală, respectiv componente ale stilului de viață cum sunt consumul de alcool, canitatea și calitatea aportului de carne roșie, fructe și vegetale, indice de masă corporală, statusul de fumător, activitatea fizică individuală, administrarea de aspirină și nu în cele din urmă, prezența sau absența unei boli inflamatorii intestinale (boala Crohn, rectocolita ulcero-hemoragică).
Potrivit lui Richard Houlston, profesor de genetică moleculară în cadrul Institute of Cancer Reasearch din Londra, „cancerul de intestin este o cauză majoră de mortalitate prin cancer, cu incidența în creștere în contextul globalizării din ultimii ani. De asemenea, s-au făcut progrese mari în ceea ce privește înțelegerea relației dintre factorii genetici și cei ai stilului de viață în etiologia cancerului de colon, astfel încât oamenii să poată beneficia de strategii de prevenire a cancerului.”
Nu este niciun secret faptul că adoptarea unui stil de viață sănătos ar putea diminua semnificativ riscul pentru cancer de colon.
Mai mult de jumătate dintre aceste cazuri ar putea fi prevenite de regulă prin modificări ale stilului de viață, printre care și renunțarea la fumat, menținerea unei greutăți corporale sănătoase, reducerea sau evitarea totală a consumului de alcool, creșterea gradului de activitate fizică, respectiv o dietă echilibrată bogată în fibre și limitată în carne roșie, cu atât mai mult în produse din carne procesate.
Sursa: Cancer Research UK
Actualizat la 30-09-2025 | Vizite: 699 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1