Riscul de cancer de sân, mai mare chiar și în cazul unui consum moderat de alcool
Autor: Rusu Andreea | actualizat la 21-06-2025
Un nou studiu, publicat în Alcoholism: Clinical and Experimental Research, sugerează că un consum de alcool, chiar și moderat, este corelat cu un risc crescut de cancer la sân, iar cu cât consumul este mai mare, cu atât crește și riscul.
Încă din 1987 legătura dintre consumul de alcool și diverse tipuri de cancer a fost recunoscută oficial. Este vorba de cancere ale cavității bucale, ale faringelui, laringelui, esofagului și ficatului. Apoi s-au descoperit corelații și între consumul de alcool și cancerul de sân și cel colorectal. Autorii studiului de față au dorit să afle dacă și în cantități mici alcoolul poate crește riscul de cancer la sân.
Prima parte a studiului s-a bazat pe modalitatea prin care consumul de alcool determină modificări hormonale, cum în timpul metabolizării alcoolului organismul produce compuși cancerigeni și cum alcoolul blochează una dintre căile metabolice importante.
În a doua parte a studiului cercetătorii au adunat meta-analize despre riscul de cancer la sân în urma consumului de alcool, chiar și în cantități reduse. S-a descoperit o creștere a riscului de cancer în funcție de doză, un risc existând chiar și la doze mici. Femeile care consumă alcool cu moderație au un risc mai crescut de cancer la sân comparativ cu cele care nu consumă deloc alcool.
Echipa de cercetători estimează că 144000 de cazuri de cancer la sân și 38000 de decese cauzate de cancerul la sân se explică prin consumul de alcool. Mai mult, în 18, 8% dintre cazuri și în 17, 5% dintre decese, femeile consumau alcool cu moderație.
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), consumul de alcool omoară anual 3, 3 milioane de persoane la nivel global. De asemenea, alcoolul determină aproximativ 60 de boli diferite.
În SUA, ghidurile sugerează consumul de alcool cu moderație, acest lucru însemnând maximum o băutură pe zi la femei și maximum 2 la bărbați. Acestea recomandă de asemenea abstinența de la alcool la persoanele care încă nu au început să consume.
Sursa: Medical News Today
Încă din 1987 legătura dintre consumul de alcool și diverse tipuri de cancer a fost recunoscută oficial. Este vorba de cancere ale cavității bucale, ale faringelui, laringelui, esofagului și ficatului. Apoi s-au descoperit corelații și între consumul de alcool și cancerul de sân și cel colorectal. Autorii studiului de față au dorit să afle dacă și în cantități mici alcoolul poate crește riscul de cancer la sân.
Prima parte a studiului s-a bazat pe modalitatea prin care consumul de alcool determină modificări hormonale, cum în timpul metabolizării alcoolului organismul produce compuși cancerigeni și cum alcoolul blochează una dintre căile metabolice importante.
În a doua parte a studiului cercetătorii au adunat meta-analize despre riscul de cancer la sân în urma consumului de alcool, chiar și în cantități reduse. S-a descoperit o creștere a riscului de cancer în funcție de doză, un risc existând chiar și la doze mici. Femeile care consumă alcool cu moderație au un risc mai crescut de cancer la sân comparativ cu cele care nu consumă deloc alcool.
Echipa de cercetători estimează că 144000 de cazuri de cancer la sân și 38000 de decese cauzate de cancerul la sân se explică prin consumul de alcool. Mai mult, în 18, 8% dintre cazuri și în 17, 5% dintre decese, femeile consumau alcool cu moderație.
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), consumul de alcool omoară anual 3, 3 milioane de persoane la nivel global. De asemenea, alcoolul determină aproximativ 60 de boli diferite.
În SUA, ghidurile sugerează consumul de alcool cu moderație, acest lucru însemnând maximum o băutură pe zi la femei și maximum 2 la bărbați. Acestea recomandă de asemenea abstinența de la alcool la persoanele care încă nu au început să consume.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 21-06-2025 | Vizite: 818 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1