Preferința pentru unele lactate poate influența riscul de cancer mamar
Autor: Acasandrei Mihaela | actualizat la 10-03-2025
Mereu au fost păreri pro, respectiv contra, în ceea ce privește produsele lactate. De exemplu, deși sunt o sursă importantă de calciu din dietă, unele lactate sunt bogate în grăsimi. Chiar și atunci când vorbim de efectele derivatelor din lapte asupra riscului de cancer mamar, opiniile pot fi la fel de conflictuale, potrivit unui studiu publicat în jurnalul științific Current Developments in Nutrition.
Dieta joacă un rol cheie în determinarea riscului de a dezvolta cancer de sân. În acest scop, pentru evaluarea dietei a fost utilizat un chestionar de frecvență alimentară aplicat unui număr de 1 941 de femei diagnosticate cu cancer mamar, respectiv 1 237 femei care nu prezentau boala. Astfel au fost colectate date referitoare la aportul individual de produse lactate (tip, cantitate și frecvență) realizat în fiecare lună.
După ajustarea informațiilor obținute pentru a nu introduce factori de confuzie, în funcție de vârstă, indice de masă corporală, status menopauzal, respectiv istoric familial de cancer mamar, cercetătorii au concluzionat că un aport general crescut de produse lactate - inclusiv lapte, brânză, iaurt – a fost asociat cu reducerea cancerului de sân cu 15%.
Acest fenomen este atribuit în mod special consumului crescut de iaurt. Mai exact, femeile care realizau un aport regulat de iaurt au prezentat un risc cu 39% mai mic de a dezvolta cancer mamar.
La polul opus, riscul a crescut până la 53% concomitent cu aportul mare de brânzeturi bogate în grăsimi – în special brânză cheddar și creme de brânză din comerț.
Cu toate că vorbim de asocieri și nu de cauzalitate, este importantă identificarea factorilor de risc din dietă, având în vedere și faptul că alimentația dezorganizată este responsabilă de apariția a circa 30% dintre cazurile de cancer. „Rezultatele studiului trebuie tratate cu precauție, fiind necesare investigații suplimentare pentru a înțelege care dintre produse trebuie reduse astfel încât riscul de cancer mamar să fie redus la minimum”, afirmă autorul studiului.
Sursa: Medical News Today
Dieta joacă un rol cheie în determinarea riscului de a dezvolta cancer de sân. În acest scop, pentru evaluarea dietei a fost utilizat un chestionar de frecvență alimentară aplicat unui număr de 1 941 de femei diagnosticate cu cancer mamar, respectiv 1 237 femei care nu prezentau boala. Astfel au fost colectate date referitoare la aportul individual de produse lactate (tip, cantitate și frecvență) realizat în fiecare lună.
După ajustarea informațiilor obținute pentru a nu introduce factori de confuzie, în funcție de vârstă, indice de masă corporală, status menopauzal, respectiv istoric familial de cancer mamar, cercetătorii au concluzionat că un aport general crescut de produse lactate - inclusiv lapte, brânză, iaurt – a fost asociat cu reducerea cancerului de sân cu 15%.
Acest fenomen este atribuit în mod special consumului crescut de iaurt. Mai exact, femeile care realizau un aport regulat de iaurt au prezentat un risc cu 39% mai mic de a dezvolta cancer mamar.
La polul opus, riscul a crescut până la 53% concomitent cu aportul mare de brânzeturi bogate în grăsimi – în special brânză cheddar și creme de brânză din comerț.
Cu toate că vorbim de asocieri și nu de cauzalitate, este importantă identificarea factorilor de risc din dietă, având în vedere și faptul că alimentația dezorganizată este responsabilă de apariția a circa 30% dintre cazurile de cancer. „Rezultatele studiului trebuie tratate cu precauție, fiind necesare investigații suplimentare pentru a înțelege care dintre produse trebuie reduse astfel încât riscul de cancer mamar să fie redus la minimum”, afirmă autorul studiului.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 10-03-2025 | Vizite: 953 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1