Legumele crucifere pot lupta împotriva cancerului
Conform unui studiu publicat în jurnalul Clinical Epigenetics, o categorie de substanțe nutritive din legumele crucifere, și anume sulforafanele, pot fi eficiente în tratarea cancerului și pot crește eficiența medicamentelor anticancerigene utilizate.
Sulforafanele sunt întâlnite în concentrații ridicate în crucifere (în special în cele tinere): varză, broccoli, varză de Bruxelles, varză kale, conopidă. Pe lânga sursele alimentare naturale, sulforafanele pot fi obținute si din suplimentele din extract de germeni de broccoli.
Studiul a fost realizat în cadrul Centrului de Știință a Sănătății din Texas, fiind monitorizat un grup de 28 de persoane cu vârste trecute de 50 de ani, punând accentul în special pe tipul dietei și aportul de crucifere și suplimente cu sulforafane.
S-a observat că gena de supresie tumorală p16 a fost influențată pozitiv de cantitatea de sulforafane ingerată, astfel că acțiunea sa a crescut în cazul persoanelor care au consumat regulat crucifere, comparativ cu cei care au consumat mai puține crucifere sau deloc.
Beneficiile genei p16 s-au menținut chiar dacă participanții nu au consumat crucifere zilnic, lucru neclar, având în vedere că sulforafanele de obicei se elimină din organism în mai puțin de 24 de ore de la consum.
Acest lucru duce la ideea că mecanismele epigenetice sunt în strânsă legătură cu aceste sulforfane și metaboliții săi. Astfel, consumul regulat de crucifere sau suplimentele alimentare pe bază de sulforafane poate modifica acțiunea genelor, ajutând organismul să prevină creșterea tumorală și având acțiune chemopreventivă.
Sursa: Science Alert
Sulforafanele sunt întâlnite în concentrații ridicate în crucifere (în special în cele tinere): varză, broccoli, varză de Bruxelles, varză kale, conopidă. Pe lânga sursele alimentare naturale, sulforafanele pot fi obținute si din suplimentele din extract de germeni de broccoli.
Studiul a fost realizat în cadrul Centrului de Știință a Sănătății din Texas, fiind monitorizat un grup de 28 de persoane cu vârste trecute de 50 de ani, punând accentul în special pe tipul dietei și aportul de crucifere și suplimente cu sulforafane.
S-a observat că gena de supresie tumorală p16 a fost influențată pozitiv de cantitatea de sulforafane ingerată, astfel că acțiunea sa a crescut în cazul persoanelor care au consumat regulat crucifere, comparativ cu cei care au consumat mai puține crucifere sau deloc.
Beneficiile genei p16 s-au menținut chiar dacă participanții nu au consumat crucifere zilnic, lucru neclar, având în vedere că sulforafanele de obicei se elimină din organism în mai puțin de 24 de ore de la consum.
Acest lucru duce la ideea că mecanismele epigenetice sunt în strânsă legătură cu aceste sulforfane și metaboliții săi. Astfel, consumul regulat de crucifere sau suplimentele alimentare pe bază de sulforafane poate modifica acțiunea genelor, ajutând organismul să prevină creșterea tumorală și având acțiune chemopreventivă.
Sursa: Science Alert
Actualizat la 04-12-2025 | Vizite: 1730 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1
- Riscul psihosocial la copiii cu cancer: 16% dintre pacienți prezintă risc ridicat, cu impact major asupra structurii familiale
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology