Impactul dietei ketogenice în cancerul la sân
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 18-10-2023
Cancerul la sân este cel mai frecvent tip de cancer la femei și este puternic influențat de tiparele alimentare. Deși dieta ketogenică, caracterizată prin un aport ridicat de grăsimi și scăzut de carbohidrați, a trezit interes ca posibil tratament, beneficiile acesteia în cazul cancerului la sân nu sunt încă cunoscute. Majoritatea cercetărilor s-au concentrat pe dietele mediteraneene ca metode preventive sau terapeutice.
Într-o recenzie recentă publicată în revista Nutrients, cercetătorii au examinat potențialul terapeutic al dietei ketogenice în cazul cancerului la sân. Recenzia a inclus studii preclinice pe animale, studii controlate randomizate, studii de caz-control, studii de cohortă și studii clinice. Au fost folosite baze de date precum Scopus, PubMed/MedLine, Cochrane Library, Google Scholar și Web of Science pentru a explora rolul dietei ketogenice în gestionarea cancerelor la sân.
Dieta ketogenică induce o creștere a corpurilor cetonice și o scădere a nivelurilor de glucoză în celulele tumorale cu mitocondrii defectuoase. În plus, BHB (beta-hidroxibutirat) favorizează transcripția genelor reglementate de factorul nuclear eritroid 2 (Nrf2) și formarea de glutation, care detoxifică celulele de speciile reactive de oxigen (SRO).
Este important de notat că, deși există indicii promițătoare că dieta ketogenică poate avea proprietăți anticanceroase, există și potențiale efecte secundare pe termen lung, cum ar fi modificări metabolice nedorite, niveluri crescute ale lipidelor din sânge, steatoza hepatică, pietre la rinichi, hipoproteinemia și deficiențe de coenzime.
Având în vedere complexitatea și gravitatea subiectului, sunt necesare cercetări suplimentare pentru a stabili eficacitatea și siguranța dietei ketogenice în tratamentul cancerului la sân.
sursa: News Medical
foto: Boontoom Sae-Kor/Shutterstock.com
Într-o recenzie recentă publicată în revista Nutrients, cercetătorii au examinat potențialul terapeutic al dietei ketogenice în cazul cancerului la sân. Recenzia a inclus studii preclinice pe animale, studii controlate randomizate, studii de caz-control, studii de cohortă și studii clinice. Au fost folosite baze de date precum Scopus, PubMed/MedLine, Cochrane Library, Google Scholar și Web of Science pentru a explora rolul dietei ketogenice în gestionarea cancerelor la sân.
Asociația dintre cancerul la sân și dietă
Incidența cancerului la sân a fost corelată cu schimbările alimentare și introducerea de alimente ultraprocesate, în special cele de origine animală. Factori precum adipozitatea și homeostazia energetică sunt importanți în risc pentru cancerul la sân. Studiul Women's Intervention Nutrition Study (WINS) a arătat că femeile care au beneficiat de tratamente nutriționale au avut o creștere de 24% a intervalului liber de recidivă în comparație cu grupul de control.Efectele dietei ketogenice asupra cancerului la sân
Mecanismul „Warburg Effect” presupune că celulele canceroase utilizează glicoliza pentru a crea lactat și energie, ceea ce este legat de proliferarea și creșterea tumorilor. Dieta ketogenică poate modifica metabolismul celulelor tumorale și poate, în anumite situații, preveni dezvoltarea tumorilor.Dieta ketogenică induce o creștere a corpurilor cetonice și o scădere a nivelurilor de glucoză în celulele tumorale cu mitocondrii defectuoase. În plus, BHB (beta-hidroxibutirat) favorizează transcripția genelor reglementate de factorul nuclear eritroid 2 (Nrf2) și formarea de glutation, care detoxifică celulele de speciile reactive de oxigen (SRO).
Concluzii
Pe baza rezultatelor recenziei, dieta ketogenică a arătat potențial în reducerea dezvoltării tumorilor și în creșterea răspunsului la tratament în cazul cancerului la sân. Cu toate acestea, lipsește un volum mare de studii clinice, iar există încă preocupări cu privire la siguranța și implicațiile pe termen lung ale cetozei.Este important de notat că, deși există indicii promițătoare că dieta ketogenică poate avea proprietăți anticanceroase, există și potențiale efecte secundare pe termen lung, cum ar fi modificări metabolice nedorite, niveluri crescute ale lipidelor din sânge, steatoza hepatică, pietre la rinichi, hipoproteinemia și deficiențe de coenzime.
Având în vedere complexitatea și gravitatea subiectului, sunt necesare cercetări suplimentare pentru a stabili eficacitatea și siguranța dietei ketogenice în tratamentul cancerului la sân.
sursa: News Medical
foto: Boontoom Sae-Kor/Shutterstock.com
Actualizat la 18-10-2023 | Vizite: 78 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1