Dieta ketogenică - de ajutor pentru persoanele cu cancer cerebral?
Dieta ketogenică, o dietă bazată pe alimente sărace în carbohidrați, prezintă numeroase beneficii pentru sănătate, eliminând produsele procesate. Datorită rezultatelor promițătoare ale acestei diete, cercetătorii din cadrul American Academy of Neurology au propus utilizarea dietei keto pentru îmbunătățirea stării pacienților cu tumori cerebrale. Lucrarea lor a fost publicată recent în jurnalul online Neurology®.
Lotul de participanți utilizat în cadrul studiului a inclus 25 de persoane cu un anumit tip de tumoră cerebrală, numită astrocitom, fiecare participant realizând toate curele de chimioterapie și de radioterapie pentru tratament înainte de începerea experimentului. Participanții au fost instruiți să urmeze o dietă keto modificată, numită dieta Atkins, fiind incluse perioade de post intermitent. Experimentul a durat opt săptămâni, timp în care participanții au putut consuma în primele cinci zile ale săptămânii alimente precum ouă, smântână, unt, legume verzi, pește, fiind sărace în carbohidrați și bogate în grăsimi sănătoase, iar apoi ultimele două zile de săptămână au ținut post, cu reducerea drastică a aportului caloric.
Cercetătorii nu au dorit să obțină astfel o reducere a simptomatologiei pacienților sau chiar o regresie a tumorii, însă au dorit să urmărească dacă aceștia vor reuși să urmeze dieta fără efecte secundare grave. 21 de persoane au finalizat studiul, dintre care 48% au urmat cu strictețe dieta Atkins, informație provenită din înregistrărilor lor alimentare zilnice. Deși doar jumătate dintre participanți au putut ține dieta, studiul a arătat un rezultat promițător: referitor la testele de urină realizate la final, acestea au arătat că 80% dintre toți participanți au ajuns la nivelul în care corpul lor folosea în primul rând grăsimi și proteine pentru energie, mai degrabă decât carbohidrați. Doar două persoane au experimentat efecte secundare în timpul studiului.
Concluzia lucrării deschide noi căi de cercetare în acest domeniu: dieta ketogenică a determinat modificări ale metabolismului celular din corpul participanților, cu preponderență la nivelul creierului. Nivelurile de hemoglobină A1c (hemoglobina glicată, importantă pentru estimarea glicemiei pe termen lung), nivelurile de insulină și procentul de grăsimi din masa corporală totală au scăzut. Scanările specializate realizate la nivelul creierului participanților au arătat o creștere a concentrațiilor de cetone și modificări metabolice ale tumorii.
Autorul principal al studiului, Roy E. Strowd, membru al American Academy of Neurology, a afirmat: „Nu există multe tratamente eficiente pentru aceste tipuri de tumori cerebrale, iar ratele de supraviețuire sunt scăzute, astfel încât orice avans nou este foarte util. Dezvoltarea acestor celule canceroase se bazează pe glucoză (zahăr), pentru a se divide și pentru a crește. Deoarece dieta ketogenică are un conținut scăzut de zahăr, organismul schimbă ceea ce folosește pentru energie - în loc de carbohidrați, folosește molecule care se numesc cetone. Celulele normale ale creierului pot supraviețui cu cetone, dar teoria este că celulele canceroase nu pot folosi cetonele pentru energie. "
Deși lucrarea a arătat îmbunătățiri în metabolismul participanților, legătura dintre dieta ketogenică și limitarea dezvoltării tumorale necesită cercetări suplimentare pentru a analiza cât de mult ar putea această dietă să influențeze prognosticul pacienților pe termen lung. Astfel de experimente nu sunt ușor de realizat, întrucât un număr mai mare de participanți ar presupune mai puțin control asupra dietei fiecăruia, cercetătorii neputând fi convinși de complianța persoanelor la restricționarea alimentară.
Actualizat la 13-07-2021 | Vizite: 81 | bibliografie
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1