Dieta cu conţinut crescut de fibre ajută pacienţii cu melanom să răspundă mai bine la imunoterapie
Potrivit unui amplu studiu, mulţi pacienţi cu melanom ce urmează cure de imunoterapie par să răspundă mai bine la acest tratament dacă în dietă li se adaugă alimente cu conţinut crescut de fibre. Condus de Universitatea din Texas şi Institutul Naţional de Sănătate, studiul a apărut recent în Science.
Melanomul e al 5 lea cel mai frecvent tip de cancer. E considerat agresiv şi ucide prin metastazele sale în organe precum ficat, plămâni, creier.
Cercetarea de faţă explorează tehnica terapeutică numită blocada punctelor de control imune (ICB) care a revoluţionat tratamentului melanomului şi cancerelor în general. E vorba de medicamente ce inhibă proteine numite puncte de control (checkpoints) produse de anumite celule imune (limfocitele T) sau de celule canceroase. Acestea „ţin în frâu” sistemul imun, ceea ce înseamnă câteodată că împiedică limfocitele T să distrugă celulele canceroase.
Când punctele de control sunt inhibate, limfocitele pot lupta mai bine cu cancerul. Dr. Morgun afirmă:” Influenţa microbiomului intestinal asupra terapiei a fost demonstrată în numeroase studii pe modele animale, dar şi pe cohorte de pacienţi. E de fapt o comunitate uriaşă, de aproximativ 10.000 de miliarde de bacterii din peste 1000 specii diferite.
Studiul lui Morgun a urmărit sute de pacienţi cu melanom şi obiceiurile lor alimentare, microbiomul intestinal, utilizarea probioticelor, simptomele bolii şi răspunsul la tratament. Majoritatea au primit terapia anti-PD1 (cu proteină anti-moarte celulară programată), o formă de ICB. S-a observat non-progresia bolii la subiecţii ce primeau diete bogate în fibre şi nu luau probiotice.
S-a folosit şi un model animal în paralel iar rezultatele au fost similare. Ca să investigheze mai bine microbiomul, înaintea acestui studiu dr. Morgun a pus la punct un program de modelare numit transkingdom network analysis. Acesta integrează date multiple de metabolomică, metagenomică, proteomică, lipidomică, etc ca să observe modul în care diferite interacţiuni între bacteriile microbiomului influenţează anumite funcţii ale gazdei. Programul a arătat numeroase tipuri de bacterii s-au dezvoltat pe fondul acestei diete, în mod special cele din familia Ruminococaceae.
„În viitor sunt necesare studii în dublu-orb pentru a stabili dacă e necesară o dietă specifică, ţintită de la începutul terapiei ICB. Prin acest studiu am demonstrat că probioticele din comerţ pot fi dăunătoare pentru pacientul cu melanom. Este nevoie de o cercetare amănunţită pentru a determina care dintre probiotice ar putea totuşi fi benefice.” afirmă dr. Morgun.
sursa: News Medical
Actualizat la 01-01-2022 | Vizite: 81 | bibliografie
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1