Deficitul de vitamina D - asociat cu riscul de cancer mamar
Autor: Mancaș Mălina | actualizat la 18-04-2025
Deficitul de vitamina D este asociat cu dezvoltarea tumorilor și apariția metastazelor la sân, conform unui studiu recent.
Studiul a fost realizat pe linii celulare in vitro și pe cobai, identificându-se o legătură între nivelul de vitamina D din organism și acțiunea proteinei ID1, o oncogenă celulară asociată cu dezvoltarea tumorilor și metastazarea cancerului mamar și a altor tipuri de cancer.
Vitamina D este obținută din alimente sau suplimente, dar poate fi produsă și de organism, în urma expunerii la soare, fiind convertită în hormonul calcitriol la nivelul diferitelor țesuturi din organism, inclusiv țesutul mamar. Calcitriolul se leagă de receptorul pentru vitamina D (VDR) care reglează un număr mare de gene, unele dintre ele asociate cu cancerul.
Injectarea cobailor cu celule tumorale și impunerea unei diete sărace în vitamina D a dus la dezvoltarea mai rapidă a tumorilor și creșterea lor, decât în cazul cobailor cu o alimentație standard. Într-un experiment separat s-a observat că o linie celulară cu cancer mamar ce a produs metastazarea agresivă avea valori mai reduse ale expresiei VDR.
Receptorul pentru vitamina D reglează proteina ID1 iar pierderea legăturii vitaminei D cu VDR este suficientă pentru a converti liniile celulare nemetastatice în metastatice. În cadrul aceluiași studiu, tratarea liniilor celulare cu calcitriol a redus expresia proteinei ID1. Analiza acestor două componente în tumori a arătat că o valoare ridicată de vitamina D circulantă este asociată cu valori mai reduse ale expresiei ID1 în tumori.
Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a arăta dacă o corectare a deficitului de vitamina D poate fi benefică pentru femeile cu cancer de sân. Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Endocrinology.
Sursa: Cancer.gov
Studiul a fost realizat pe linii celulare in vitro și pe cobai, identificându-se o legătură între nivelul de vitamina D din organism și acțiunea proteinei ID1, o oncogenă celulară asociată cu dezvoltarea tumorilor și metastazarea cancerului mamar și a altor tipuri de cancer.
Vitamina D este obținută din alimente sau suplimente, dar poate fi produsă și de organism, în urma expunerii la soare, fiind convertită în hormonul calcitriol la nivelul diferitelor țesuturi din organism, inclusiv țesutul mamar. Calcitriolul se leagă de receptorul pentru vitamina D (VDR) care reglează un număr mare de gene, unele dintre ele asociate cu cancerul.
Injectarea cobailor cu celule tumorale și impunerea unei diete sărace în vitamina D a dus la dezvoltarea mai rapidă a tumorilor și creșterea lor, decât în cazul cobailor cu o alimentație standard. Într-un experiment separat s-a observat că o linie celulară cu cancer mamar ce a produs metastazarea agresivă avea valori mai reduse ale expresiei VDR.
Receptorul pentru vitamina D reglează proteina ID1 iar pierderea legăturii vitaminei D cu VDR este suficientă pentru a converti liniile celulare nemetastatice în metastatice. În cadrul aceluiași studiu, tratarea liniilor celulare cu calcitriol a redus expresia proteinei ID1. Analiza acestor două componente în tumori a arătat că o valoare ridicată de vitamina D circulantă este asociată cu valori mai reduse ale expresiei ID1 în tumori.
Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a arăta dacă o corectare a deficitului de vitamina D poate fi benefică pentru femeile cu cancer de sân. Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Endocrinology.
Sursa: Cancer.gov
Actualizat la 18-04-2025 | Vizite: 966 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1