Consumul zilnic de cafea ar putea crește rata de supraviețuire la pacienții cu cancer de colon
Aceasta este concluzia unui studiu realizat de cercetătorii de la Dana-Farber Cancer Institute, la care au participat aproximativ 1000 de pacienți cu cancer de colon în stadiul III și care au primit tratament chirugical sau chimioterapie.
Participanții au completat un chestionar privind alimentația înainte de tratament, pe parcursul chimioterapiei și la un an de la tratament. S-a observat că cei care consumaseră cantitatea cea mai mare de cafea pe zi (cel puțin patru căni, echivalentul a 460 de miligrame de cofeină) aveau un risc cu 42% mai mic de recidivă a cancerului și cu 33% mai mic de a deceda din cauza cancerului, comparativ cu cei care nu erau băutori de cafea.
Un efect benefic modest a fost observat în cazul pacienților care consumau 2-3 căni de cafea zilnic și unul redus în cazul consumului a maximum o cană de cafea pe zi.
Deși rezultatele sunt încurajatoare, cercetătorii nu fac încă recomandări pe baza acestora, pentru că e neceară confirmarea lor de către studii suplimentare. Dacă pacienții sunt băutori de cafea, este indicat pentru ei să continue să o consume, însă cei care se gândesc să înceapă după instalarea bolii, este necesar să se consulte cu medicul specialist.
O ipoteză care ar explica rolul protector al cofeinei împotriva recidivei sau a decesului provocat de cancerul de colon este că un consum regulat de cofeină mărește sensibilitatea organismului la insulină, astfel încât va avea nevoie de mai puțină, ceea ce ar putea reduce inflamația, unul dintre factorii de risc pentru cancer.
Sursa: Medical Xpress
Participanții au completat un chestionar privind alimentația înainte de tratament, pe parcursul chimioterapiei și la un an de la tratament. S-a observat că cei care consumaseră cantitatea cea mai mare de cafea pe zi (cel puțin patru căni, echivalentul a 460 de miligrame de cofeină) aveau un risc cu 42% mai mic de recidivă a cancerului și cu 33% mai mic de a deceda din cauza cancerului, comparativ cu cei care nu erau băutori de cafea.
Un efect benefic modest a fost observat în cazul pacienților care consumau 2-3 căni de cafea zilnic și unul redus în cazul consumului a maximum o cană de cafea pe zi.
Deși rezultatele sunt încurajatoare, cercetătorii nu fac încă recomandări pe baza acestora, pentru că e neceară confirmarea lor de către studii suplimentare. Dacă pacienții sunt băutori de cafea, este indicat pentru ei să continue să o consume, însă cei care se gândesc să înceapă după instalarea bolii, este necesar să se consulte cu medicul specialist.
O ipoteză care ar explica rolul protector al cofeinei împotriva recidivei sau a decesului provocat de cancerul de colon este că un consum regulat de cofeină mărește sensibilitatea organismului la insulină, astfel încât va avea nevoie de mai puțină, ceea ce ar putea reduce inflamația, unul dintre factorii de risc pentru cancer.
Sursa: Medical Xpress
Actualizat la 19-08-2025 | Vizite: 921 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1
- Riscul psihosocial la copiii cu cancer: 16% dintre pacienți prezintă risc ridicat, cu impact major asupra structurii familiale
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology