Consumul de pește neprăjit în cantități mari crește riscul de cancer
Un studiu efectuat pe o cohortă semnificativă din punct de vedere clinic de adulți din SUA arată că un consum crescut de pește neprăjit, inclusiv de ton, este asociat cu un risc crescut de melanom, un tip de cancer extrem de sever, cu o progresie rapidă și o mortalitate ridicată. Asocierea necesită investigații suplimentare, atrag atenția autorii studiului.
Pentru a examina relația dintre consumul de pește și riscul de melanom, autorii au analizat datele colectate de la mai mult de 490.000 de adulți cu vârsta medie de 62 de ani care au participat în trecut la NIH-AARP, un studiu desfășurat între anii 1995 și 1996. Folosind registrele medicale ale pacienților diagnosticați cu cancer, oamenii de știință au calculat numărul noilor cazuri de melanom identificate pe o perioadă medie de 15 ani la toți participanții. Puțin peste 8.200 de persoane au dezvoltat melanom, dintre care doar 5.034 în timpul perioadei de urmărire.
Participanții la studiu au raportat frecvența cu care au consumat pește prăjit, pește neprăjit și ton în anul precedent. De asemenea, participanții au raportat cantitatea de pește consumată. Descoperirile indică existența unei relații directe între cantitatea de pește consumată, cât și între tipul de pește consumat și riscul de cancer. Riscul de a dezvolta melanom de grad 0 a crescut cu mai mult de 20% în rândul celor cu un aport mediu zilnic de carne de pește neprăjit de peste 42 de grame, în comparație cu cei care au avut un aport de puțin peste 3 grame. Pe de altă parte, însă, consumul de carne de pește prăjită nu a crescut semnificativ clinic riscul de cancer.
Ipoteza principală a cercetătorilor este că anumite substanțe toxice care pot contamina peștele, precum bifenilii policlorurați, arsenul, dioxinele sau mercurul, sunt cele care favorizează dezvoltarea cancerului. Autorii studiului atrag însă atenția asupra necesității efectuării unor studii ulterioare, pentru a putea concluziona că există o relație directă între consumul peștelui neprăjit și riscul de cancer.
sursa: News Medical
Pentru a examina relația dintre consumul de pește și riscul de melanom, autorii au analizat datele colectate de la mai mult de 490.000 de adulți cu vârsta medie de 62 de ani care au participat în trecut la NIH-AARP, un studiu desfășurat între anii 1995 și 1996. Folosind registrele medicale ale pacienților diagnosticați cu cancer, oamenii de știință au calculat numărul noilor cazuri de melanom identificate pe o perioadă medie de 15 ani la toți participanții. Puțin peste 8.200 de persoane au dezvoltat melanom, dintre care doar 5.034 în timpul perioadei de urmărire.
Participanții la studiu au raportat frecvența cu care au consumat pește prăjit, pește neprăjit și ton în anul precedent. De asemenea, participanții au raportat cantitatea de pește consumată. Descoperirile indică existența unei relații directe între cantitatea de pește consumată, cât și între tipul de pește consumat și riscul de cancer. Riscul de a dezvolta melanom de grad 0 a crescut cu mai mult de 20% în rândul celor cu un aport mediu zilnic de carne de pește neprăjit de peste 42 de grame, în comparație cu cei care au avut un aport de puțin peste 3 grame. Pe de altă parte, însă, consumul de carne de pește prăjită nu a crescut semnificativ clinic riscul de cancer.
Ipoteza principală a cercetătorilor este că anumite substanțe toxice care pot contamina peștele, precum bifenilii policlorurați, arsenul, dioxinele sau mercurul, sunt cele care favorizează dezvoltarea cancerului. Autorii studiului atrag însă atenția asupra necesității efectuării unor studii ulterioare, pentru a putea concluziona că există o relație directă între consumul peștelui neprăjit și riscul de cancer.
sursa: News Medical
Actualizat la 15-06-2022 | Vizite: 80 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1