Consumul de carne afumată sau la grătar asociat cu riscul de deces după cancerul de sân
Autor: Costin Oana | actualizat la 12-01-2025
Dacă până acum mai multe studii au asociat consumul ridicat de carne preparată la grătar sau afumată cu riscul apariției cancerului (printre care și cel de sân), o nouă cercetare sugerează că acest consum ar fi implicat în decesele femeilor care supraviețuiesc acestui tip de cancer.
Studiul a fost realizat de cercetătorii de la University of North Carolina - Chapel Hill și sugerează o scurtare a speranței de viață a supraviețuitoarelor cancerului de sân în cazul în care consumă excesiv aceste tipuri de carne, fiind prima cercetare care investighează această relație.
Cercetarea a constat în intervievarea a 1508 femei care au primit diagnosticul de cancer mamar în perioada 1996-1997. Participantele au fost întrebate despre obiceiurile de a consuma carne preparată termic (la grătar ori afumată) în fiecare decadă a vieții, apoi în următorii 5 ani după diagnostic.
După aproximativ 17 ani de monitorizare, aproximativ 597 de participante au decedat, 39.5% dintre decese fiind asociate cu cancerul mamar.
S-a observat că per total, femeile care au declarat un consum mai mare de carne la grătar sau afumată prezentau un risc cu 23% mai mare de deces. Totodată, cele care consumat în exces carne de porc, de vită sau de miel aveau un risc mai mare cu 17% de deces din cauze generale și cu 23% mai mare de deces cauzat de cancerul de sân, comparativ cu perticipantele cu un consum redus al acestor tipuri de carne.
Consumul de carne la grătar sau afumată pe parcursul vieții nu a fost asociat cu mortalitatea, nici consumul anual al acestora înainte de diagnosticarea cancerului. În schimb, concluzia studiului este că dacă acest consum ridicat are loc după cancerul de sân, poate crește riscul de deces.
Studiul a fost publicat în Journal of the National Cancer Institute.
Sursa: Medical News Today
Studiul a fost realizat de cercetătorii de la University of North Carolina - Chapel Hill și sugerează o scurtare a speranței de viață a supraviețuitoarelor cancerului de sân în cazul în care consumă excesiv aceste tipuri de carne, fiind prima cercetare care investighează această relație.
Cercetarea a constat în intervievarea a 1508 femei care au primit diagnosticul de cancer mamar în perioada 1996-1997. Participantele au fost întrebate despre obiceiurile de a consuma carne preparată termic (la grătar ori afumată) în fiecare decadă a vieții, apoi în următorii 5 ani după diagnostic.
După aproximativ 17 ani de monitorizare, aproximativ 597 de participante au decedat, 39.5% dintre decese fiind asociate cu cancerul mamar.
S-a observat că per total, femeile care au declarat un consum mai mare de carne la grătar sau afumată prezentau un risc cu 23% mai mare de deces. Totodată, cele care consumat în exces carne de porc, de vită sau de miel aveau un risc mai mare cu 17% de deces din cauze generale și cu 23% mai mare de deces cauzat de cancerul de sân, comparativ cu perticipantele cu un consum redus al acestor tipuri de carne.
Consumul de carne la grătar sau afumată pe parcursul vieții nu a fost asociat cu mortalitatea, nici consumul anual al acestora înainte de diagnosticarea cancerului. În schimb, concluzia studiului este că dacă acest consum ridicat are loc după cancerul de sân, poate crește riscul de deces.
Studiul a fost publicat în Journal of the National Cancer Institute.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 12-01-2025 | Vizite: 1358 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1