Ciocolata poate crește agresivitatea și riscul de metastazare al cancerelor?
Autor: Acasandrei Mihaela | actualizat la 09-12-2025
Ciocolata, bicuiții și chipsurile sunt micile plăceri vinovate, în special în această perioadă. Recent s-a vehiculat însă ipoteza conform căreia consumul acestor alimente delicioase, dar foarte bogate în grăsimi ar putea face unele forme de cancer mai agresive. Este însă o concluzie simplistă, incompletă, în comparație cu cercetarea complexă din spatele acestei afirmații, publicată în jurnalul științific Nature.
Studiul s-a realizat pe modele animale cu cancer bucal într-o primă etapă, ulterior s-a concentrat pe un grup mic de celule care s-au detașat de tumora primară și s-au răspândit la alte țesuturi. În urma analizei genetice a celulelor s-a remarcat faptul că genele implicate în asimilarea și metabolizarea grăsimilor erau neobișnuit de active, iar principalul suspect este considerat a fi molecula CD36.
CD36 ajută celulele să capteze anumite molecule de grăsime din torentul sangvin cu scopul de a le transorma în energie pentru a forma mai apoi noi celule. Pornind de la această ipoteză, studiul de față a descoperit pentru prima oară o asociere între CD36, anumite tipuri de grăsimi și rolul lor major în răspândirea cancerului.
În comparație cu șoriceii care au primit o dietă normolipidică, cei care au consumat o dietă foarte bogată în grăsimi și au avut un nivel mare de molecule CD36 au prezentat și cele mai agresive forme de cancer. „Aportul dietetic de grăsimi joacă un rol central în studiu, însă acești cobai au fost hrăniți cu un exces de grăsimi”, afirmă profesorul John Marshall din cadrul Institutului de Oncologie Barts din Londra.
Grăsimile au un rol extrem de important în organismul uman: cel de susținere al organelor, protecție mecanică și izolare termică, intră în componența hormonilor indispensabili vieții și reprezintă de asemenea o sursă de energie.
Deși descoperirile cu privire la rolul moleculelor CD36 în evoluția cancerului la cobai sunt intrigante, nu se poate spune acest lucru și în cazul oamenilor la care procesul cancerigen este mult mai complex, în special din punct de vedere genetic.
Pentru a verifica existența acestei asocieri la oameni au fost analizate bazele de date genetice a pacienților cu cancer. Astfel s-a observat în cazul anumitor tipuri de cancer (cancerul pulmonar cu celule mici, cel vezical și formele comune de cancer mamar) faptul că ratele de supraviețuire au fost mai mici la pacienții cu un nivel crescut de CD36 în celulele canceroase. Deși nu a fost dovedită o relație de cauzalitate, informațiile sunt promițătoare și merită studiate suplimentar.
Totuși, în ceea ce privește recomandările de conduită alimentară pornind de la această descoperire, nu există dovezi care să sugereze că pacienții care suferă de cancer ar trebui să evite ciocolata sau alte tipuri de grăsimi din dieta lor. Pentru pacienții oncologici, o dietă echilibrată, care să asigure necesarul de calorii și nutrienți este esențială pentru supraviețuire și succesul terapeutic, având în vedere că vorbim de o patologie consumptivă.
În concluzie, informațiile preliminare oferite de studii trebuie tratate întotdeauna cu precauție, iar pentru persoanele cu cancer preocupate de dieta lor înainte, în timpul sau post-tratament se recomadă consultarea unui specialist calificat în nutriție, doctor sau dietetician, înainte de a face modificări radicale în alimentație care pot afecta statusul nutrițional și implicit, sănătatea.
Sursa: Cancer Research UK
Studiul s-a realizat pe modele animale cu cancer bucal într-o primă etapă, ulterior s-a concentrat pe un grup mic de celule care s-au detașat de tumora primară și s-au răspândit la alte țesuturi. În urma analizei genetice a celulelor s-a remarcat faptul că genele implicate în asimilarea și metabolizarea grăsimilor erau neobișnuit de active, iar principalul suspect este considerat a fi molecula CD36.
CD36 ajută celulele să capteze anumite molecule de grăsime din torentul sangvin cu scopul de a le transorma în energie pentru a forma mai apoi noi celule. Pornind de la această ipoteză, studiul de față a descoperit pentru prima oară o asociere între CD36, anumite tipuri de grăsimi și rolul lor major în răspândirea cancerului.
În comparație cu șoriceii care au primit o dietă normolipidică, cei care au consumat o dietă foarte bogată în grăsimi și au avut un nivel mare de molecule CD36 au prezentat și cele mai agresive forme de cancer. „Aportul dietetic de grăsimi joacă un rol central în studiu, însă acești cobai au fost hrăniți cu un exces de grăsimi”, afirmă profesorul John Marshall din cadrul Institutului de Oncologie Barts din Londra.
Grăsimile au un rol extrem de important în organismul uman: cel de susținere al organelor, protecție mecanică și izolare termică, intră în componența hormonilor indispensabili vieții și reprezintă de asemenea o sursă de energie.
Deși descoperirile cu privire la rolul moleculelor CD36 în evoluția cancerului la cobai sunt intrigante, nu se poate spune acest lucru și în cazul oamenilor la care procesul cancerigen este mult mai complex, în special din punct de vedere genetic.
Pentru a verifica existența acestei asocieri la oameni au fost analizate bazele de date genetice a pacienților cu cancer. Astfel s-a observat în cazul anumitor tipuri de cancer (cancerul pulmonar cu celule mici, cel vezical și formele comune de cancer mamar) faptul că ratele de supraviețuire au fost mai mici la pacienții cu un nivel crescut de CD36 în celulele canceroase. Deși nu a fost dovedită o relație de cauzalitate, informațiile sunt promițătoare și merită studiate suplimentar.
Totuși, în ceea ce privește recomandările de conduită alimentară pornind de la această descoperire, nu există dovezi care să sugereze că pacienții care suferă de cancer ar trebui să evite ciocolata sau alte tipuri de grăsimi din dieta lor. Pentru pacienții oncologici, o dietă echilibrată, care să asigure necesarul de calorii și nutrienți este esențială pentru supraviețuire și succesul terapeutic, având în vedere că vorbim de o patologie consumptivă.
În concluzie, informațiile preliminare oferite de studii trebuie tratate întotdeauna cu precauție, iar pentru persoanele cu cancer preocupate de dieta lor înainte, în timpul sau post-tratament se recomadă consultarea unui specialist calificat în nutriție, doctor sau dietetician, înainte de a face modificări radicale în alimentație care pot afecta statusul nutrițional și implicit, sănătatea.
Sursa: Cancer Research UK
Actualizat la 09-12-2025 | Vizite: 1349 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1
- Riscul psihosocial la copiii cu cancer: 16% dintre pacienți prezintă risc ridicat, cu impact major asupra structurii familiale
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology