Chimiorezistența ar putea fi indusă de anumite uleiuri de pește
Pentru anul 2015, se estimează că aproximativ 1,6 milioane de persoane din SUA vor fi diagnosticate cu cancer.
Din dorința de a-și îmbunătăți starea de sănătate, majoritatea pacienților optează și pentru schimbări ale stilului de viață, nu doar pentru tratamentele oncologice clasice.
Un exemplu edificator în acest sens este reprezentat de un studiu științific realizat de echipa de cercetare a Institutului Oncologic din Amsterdam. Specialiștii atrag atenția asupra faptului că persoanele recent diagnosticate cu cancer consumă de trei ori mai multe suplimente alimentare, față de cele sănătoase.
De asemenea, potrivit echipei științifice, aproximativ 20% dintre pacienții cu cancer din SUA folosesc suplimente pe bază de acizi grași Omega 3 – cel mai frecvent, sub formă de ulei de pește.
Utilizate în mod independent, suplimentele alimentare sunt în general benefice, însă în asociere cu tratamentele anticancer, se crede că ar putea influența în mod negativ acțiunea medicamentelor antitumorale.
O cercetare anterioară atrage atenția asupra faptului că două tipuri de acizi grași care se regăsesc în compoziția uleiurilor de pește – 16:4(n-3) și 12S-HHT – au indus chimiorezistență în cazul șoarecilor de laborator care au ingerat aceste suplimente în cantități reduse.
Specialiștii au descoperit că 16:4(n-3) se regăsește în toate suplimentele pe bază de ulei de pește și din momentul ingestiei – în doza zilnică recomandată, de 10 ml – rămâne în organism aproximativ 8 ore.
De asemenea, dintre tipurile de pește care pot crește nivelul de 16:4(n-3) în sânge, heringul și macroul se află în top. Specialiștii recomandă evitarea consumului acestor specii cu o zi înainte și după chimioterapie, pentru a nu-i influența în niciun mod eficacitatea.
Sursa: Medical News Today
Din dorința de a-și îmbunătăți starea de sănătate, majoritatea pacienților optează și pentru schimbări ale stilului de viață, nu doar pentru tratamentele oncologice clasice.
Un exemplu edificator în acest sens este reprezentat de un studiu științific realizat de echipa de cercetare a Institutului Oncologic din Amsterdam. Specialiștii atrag atenția asupra faptului că persoanele recent diagnosticate cu cancer consumă de trei ori mai multe suplimente alimentare, față de cele sănătoase.
De asemenea, potrivit echipei științifice, aproximativ 20% dintre pacienții cu cancer din SUA folosesc suplimente pe bază de acizi grași Omega 3 – cel mai frecvent, sub formă de ulei de pește.
Utilizate în mod independent, suplimentele alimentare sunt în general benefice, însă în asociere cu tratamentele anticancer, se crede că ar putea influența în mod negativ acțiunea medicamentelor antitumorale.
O cercetare anterioară atrage atenția asupra faptului că două tipuri de acizi grași care se regăsesc în compoziția uleiurilor de pește – 16:4(n-3) și 12S-HHT – au indus chimiorezistență în cazul șoarecilor de laborator care au ingerat aceste suplimente în cantități reduse.
Specialiștii au descoperit că 16:4(n-3) se regăsește în toate suplimentele pe bază de ulei de pește și din momentul ingestiei – în doza zilnică recomandată, de 10 ml – rămâne în organism aproximativ 8 ore.
De asemenea, dintre tipurile de pește care pot crește nivelul de 16:4(n-3) în sânge, heringul și macroul se află în top. Specialiștii recomandă evitarea consumului acestor specii cu o zi înainte și după chimioterapie, pentru a nu-i influența în niciun mod eficacitatea.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 07-04-2025 | Vizite: 599 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1