Cartofii ar putea reduce riscul de cancer gastric
Autor: Mancaș Mălina | actualizat la 08-02-2025
Oamenii de știință din cadrul Universității Zhejiang din China au ajuns la concluzia că un consum moderat de cartofi ar putea reduce riscul de a dezvolta cancer gastric, în timp ce sarea, alcoolul și alimentele conservate și procesate cresc acest risc.
Persoanele care consumau o cantitate mai mare de legume albe, cum ar fi cartofi, ceapă sau conopidă, au prezentat un risc de trei ori mai scăzut de a dezvolta cancer decât cei care nu consumau deloc. Au fost analizate 76 de studii privind stilul alimentar și incidența cancerului gastric, incluzând un total de 6,3 milioane de oameni.
S-a arătat că pentru fiecare 100 g de fructe consumate zilnic riscul de a dezvolta cancer s-a redus cu 5%, riscul s-a redus cu 8% pentru fiecare 50 mg de vitamina C – echivalentul a doi cartofi, în timp ce sarea a crescut riscul cu 12%.
Autorii studiului menționează că scăderea incidenței cancerului gastric în țările dezvoltate poate fi rezultatul creșterii consumului de alimente congelate și a disponibilității fructelor și legumelor, precum și reducerea utilizării alimentelor procesate și cu un conținut ridicat de sare.
Fructele și legumele albe sunt importante surse de vitamina C, prezentând efecte protectoare importante împotriva cancerului gastric, fiind însă necesare studii suplimentare în acest sens.
Sursa: The Telegraph
Persoanele care consumau o cantitate mai mare de legume albe, cum ar fi cartofi, ceapă sau conopidă, au prezentat un risc de trei ori mai scăzut de a dezvolta cancer decât cei care nu consumau deloc. Au fost analizate 76 de studii privind stilul alimentar și incidența cancerului gastric, incluzând un total de 6,3 milioane de oameni.
S-a arătat că pentru fiecare 100 g de fructe consumate zilnic riscul de a dezvolta cancer s-a redus cu 5%, riscul s-a redus cu 8% pentru fiecare 50 mg de vitamina C – echivalentul a doi cartofi, în timp ce sarea a crescut riscul cu 12%.
Autorii studiului menționează că scăderea incidenței cancerului gastric în țările dezvoltate poate fi rezultatul creșterii consumului de alimente congelate și a disponibilității fructelor și legumelor, precum și reducerea utilizării alimentelor procesate și cu un conținut ridicat de sare.
Fructele și legumele albe sunt importante surse de vitamina C, prezentând efecte protectoare importante împotriva cancerului gastric, fiind însă necesare studii suplimentare în acest sens.
Sursa: The Telegraph
Actualizat la 08-02-2025 | Vizite: 642 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1