Băuturile îndulcite cu zahăr sporesc riscul de cancer colorectal
Consumul de băuturi bogate în zahăr în perioada adolescenței sau la vârsta adultă este asociat cu un risc crescut de cancer colorectal la femeile cu vârsta de sub 50 de ani, se arată într-un studiu recent publicat în revista Gut.
Diagnosticul cancerului colorectal a crescut în rândul persoanelor sub 50 de ani în ultimii ani, iar cercetătorii au încercat să afle motivul. Un nou studiu, condus de cercetătorii de la Facultatea de Medicină a Universității Washington, a găsit o legătură între consumul de băuturi îndulcite cu zahăr și un risc crescut de a dezvolta cancer colorectal la femeile cu vârsta sub 50 de ani. Rezultatele sugerează că un consum intens de băuturi cu zahăr în timpul adolescenței (între 13 și 18 ani) și vârsta adultă poate crește riscul de boală. Studiul oferă mai mult sprijin pentru eforturile de sănătate publică care încurajează oamenii să reducă cantitatea de zahăr pe care o consumă.
„Cancerul colorectal la adulții mai tineri rămâne relativ rar, dar faptul că ratele au crescut în ultimele trei decenii este o problemă majoră de sănătate publică și o prioritate în prevenirea cancerului”, a spus autor principal, Yin Cao, profesor asociat de chirurgie și medicină la Divizia de Științe de Sănătate Publică de la Universitatea Washington. „Datorită creșterii cancerului colorectal la vârste mai mici, vârsta medie a diagnosticului de cancer colorectal a scăzut de la 72 de ani la 66 de ani. Aceste tipuri de cancer sunt mai avansate la momentul diagnosticului și au caracteristici diferite în comparație cu alte tipuri de cancere din populațiile mai în vârstă”.
În comparație cu femeile care au băut mai puțin de 250 ml de băuturi îndulcite cu zahăr pe săptămână, cele care au băut o cantitate de două SUA trei ori mai mare au avut un risc de a dezvolta cancer colorectal cu debut precoce de două ori mai mare. Cercetătorii au calculat o creștere de 16% a riscului pentru fiecare porție de 250 ml pe zi. Pentru studiul actual, cercetătorii au analizat datele din Nurses ‘Health Study II, un studiu asupra populației, care a urmărit starea de sănătate a aproape 116. 500 de asistente medicale de sex feminin din 1991 până în 2015.
sursa: Science Daily
Actualizat la 11-05-2021 | Vizite: 82 | bibliografie
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1