Băuturile îndulcite cu zahăr pot crește riscul de deces din cauza cancerului
Consumul a minimum două băuturi îndulcite cu zahăr pe zi crește riscul de deces din cauza unor tipuri diferite de cancere asociate cu obezitatea, precum cancerul gastrointestinal, endometrial sau de rinichi, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Societatea Americană de Cancer. Comparativ cu persoanele care nu au consumat deloc băuturi îndulcite cu zahăr, cele care au consumat au avut un risc de mortalitate din cauza cancerului cu aproximativ 5% mai mare, un risc semnificativ clinic.
Pentru studiu, cercetătorii au examinat asocierea dintre consumul de băuturi îndulcite artificial sau îndulcite cu zahăr și mortalitatea din cauza tuturor tipurilor de cancere și a cancerelor asociate cu obezitatea. Cohorta a fost compusă din participanții la un studiu început în anul 1982, care a inclus peste 900.000 de persoane fără cancer au oferit informații despre consumul obișnuit de băuturi îndulcite cu îndulcitori artificiali sau de băuturi îndulcite cu zahăr. Decesele au fost identificate până în 2016.
Pe perioada studiului, peste 135.000 de persoane au decedat din cauza unui anumit tip de cancer. Potrivit rezultatelor analizelor, consumul a mai mult de două băuturi îndulcite cu zahăr pe zi a fost asociat cu o mortalitate mai mare din cauza cancerelor asociate obezității. În cazul băuturilor cu îndulcitori artificiali, singura asociere care a rămas valabilă după controlul pentru indicele de masă corporală a fost cancerul pancreatic.
Descoperirile susțin și mai mult recomandarea generală de a limita consumul băuturilor îndulcite cu zahăr, inclusă în ghidul Societății Americane de Cancer privind nutriția și activitatea fizică pentru prevenirea cancerului, conceput cu scopul reducerii riscului de îmbolnăvire al populației de pe întreg globul.
sursa: News Medical
Pentru studiu, cercetătorii au examinat asocierea dintre consumul de băuturi îndulcite artificial sau îndulcite cu zahăr și mortalitatea din cauza tuturor tipurilor de cancere și a cancerelor asociate cu obezitatea. Cohorta a fost compusă din participanții la un studiu început în anul 1982, care a inclus peste 900.000 de persoane fără cancer au oferit informații despre consumul obișnuit de băuturi îndulcite cu îndulcitori artificiali sau de băuturi îndulcite cu zahăr. Decesele au fost identificate până în 2016.
Pe perioada studiului, peste 135.000 de persoane au decedat din cauza unui anumit tip de cancer. Potrivit rezultatelor analizelor, consumul a mai mult de două băuturi îndulcite cu zahăr pe zi a fost asociat cu o mortalitate mai mare din cauza cancerelor asociate obezității. În cazul băuturilor cu îndulcitori artificiali, singura asociere care a rămas valabilă după controlul pentru indicele de masă corporală a fost cancerul pancreatic.
Descoperirile susțin și mai mult recomandarea generală de a limita consumul băuturilor îndulcite cu zahăr, inclusă în ghidul Societății Americane de Cancer privind nutriția și activitatea fizică pentru prevenirea cancerului, conceput cu scopul reducerii riscului de îmbolnăvire al populației de pe întreg globul.
sursa: News Medical
Actualizat la 19-09-2022 | Vizite: 79 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1