Băuturile fierbinți ar putea crește riscul de cancer
Autor: Mancaș Mălina | actualizat la 21-06-2025
Consumul băuturilor foarte fierbinți ar putea favoriza apariția cancerului esofagian, avertizează Organizația Mondială a Sănătății.
Cercetătorii din 10 țări au realizat o analiză a peste 1.000 de studii, pentru a clarifica asocierea dintre băuturile fierbinți, inclusiv cafea, ceai sau yerba mate și apariția cancerului, rezultatele fiind publicate în jurnalul The Lancet Oncology.
Studiile anterioare privind asocierea dintre cancer și consumul de cafea sunt neconcludente, ba mai mult: unele cercetări arată că o cană de cafea pe zi ar putea reduce riscul de cancer hepatic cu 15%, precum și riscul de cancer uterin sau endometrial.
Citiți aici mai multe despre efectele consumului de cafea asupra organismului.
În timp ce majoritatea studiilor infirmă legătura dintre cafea și cancer, unele sugerează că băuturile fierbinți consumate, inclusiv cafea sau ceai, pot fi cancerigene. Consumul de cafea sau ceai fierbinte a fost asociat cu riscul cancerigen, temperatura fiind cauza și nu băutura în sine.
O băutură cu temperatura de 65°C sau mai mare ar putea favoriza apariția cancerului esofagian, o formă a cancerului care apare la nivelul esofagului, tubul musculo-membranos care conectează gâtul de stomac.
Temperatura ridicată ar putea afecta astfel celulele esofagului, contribuind la dezvoltarea cancerului.
Sursa: Medical News Today
Cercetătorii din 10 țări au realizat o analiză a peste 1.000 de studii, pentru a clarifica asocierea dintre băuturile fierbinți, inclusiv cafea, ceai sau yerba mate și apariția cancerului, rezultatele fiind publicate în jurnalul The Lancet Oncology.
Studiile anterioare privind asocierea dintre cancer și consumul de cafea sunt neconcludente, ba mai mult: unele cercetări arată că o cană de cafea pe zi ar putea reduce riscul de cancer hepatic cu 15%, precum și riscul de cancer uterin sau endometrial.
Citiți aici mai multe despre efectele consumului de cafea asupra organismului.
În timp ce majoritatea studiilor infirmă legătura dintre cafea și cancer, unele sugerează că băuturile fierbinți consumate, inclusiv cafea sau ceai, pot fi cancerigene. Consumul de cafea sau ceai fierbinte a fost asociat cu riscul cancerigen, temperatura fiind cauza și nu băutura în sine.
O băutură cu temperatura de 65°C sau mai mare ar putea favoriza apariția cancerului esofagian, o formă a cancerului care apare la nivelul esofagului, tubul musculo-membranos care conectează gâtul de stomac.
Temperatura ridicată ar putea afecta astfel celulele esofagului, contribuind la dezvoltarea cancerului.
Sursa: Medical News Today
Actualizat la 21-06-2025 | Vizite: 760 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1