Asocieri între riscul de cancer pulmonar și anumite tipare dietetice
Autor: Camelia Airinei, senior editor | actualizat la 21-10-2023
Cancerul pulmonar rămâne una dintre principalele cauze de mortalitate prin cancer la nivel mondial, fumatul fiind factorul de risc principal. Cu toate că prevalența fumatului a scăzut, incidența cancerului pulmonar crește în rândul nefumătorilor.
Într-un studiu recent publicat în revista Nutrients, cercetătorii au realizat o meta-analiză pentru a evalua asocierea dintre diferite tipuri de diete bazate pe date și riscul de a dezvolta cancer pulmonar.
Meta-analiza a inclus studii prospective și de tip caz-control care evaluau relația dintre dietele bazate pe date și riscul de cancer pulmonar. Un total de 12 studii au fost selectate pentru analiză, dintre care opt erau studii de tip caz-control și patru erau studii de cohortă. Au fost excluse studiile in vitro, analizele combinate, recenziile și altele.
În plus, dieta de tip occidental a crescut semnificativ riscul de cancer pulmonar în rândul fumătorilor actuali (OR, 1.4) și foștilor fumători (OR, 1.9), în timp ce o dietă sănătoasă a oferit protecție acestora (OR, 0.6).
Nivelurile ridicate de fier hem și grăsimi saturate din carnea roșie și cea procesată pot contribui la riscul de cancer pulmonar prin inducerea de leziuni la nivelul ADN-ului. Pe de altă parte, o dietă sănătoasă, bogată în fibre, antioxidanți și compuși antiinflamatori, poate reduce stresul oxidativ și inhiba procesele de carcinogeneză.
Studiul subliniază influența semnificativă a dietelor de tip occidental și sănătoasă asupra riscului de cancer pulmonar, în special în rândul fumătorilor actuali și foști. Cu toate acestea, este necesară efectuarea de cercetări suplimentare pentru a înțelege interacțiunile dintre diete, microbiota intestinală și polimorfismele genetice asociate cu riscul de cancer pulmonar.
sursa: News Medical
foto: Stokkete/Shutterstock.com
Legătura dintre alimentație și cancer pulmonar
Studiile anterioare au arătat că vegetalele, fructele, nucile, acizii grași polinesaturați și peștele pot reduce considerabil riscul de cancer pulmonar, în timp ce carnea roșie și cea procesată îl pot crește. Epidemiologia nutrițională s-a orientat recent spre evaluarea impactului diverselor modele alimentare asupra bolilor cronice, cum ar fi cancerul, pentru a înțelege mai bine influența modelelor dietetice.Într-un studiu recent publicat în revista Nutrients, cercetătorii au realizat o meta-analiză pentru a evalua asocierea dintre diferite tipuri de diete bazate pe date și riscul de a dezvolta cancer pulmonar.
Meta-analiza a inclus studii prospective și de tip caz-control care evaluau relația dintre dietele bazate pe date și riscul de cancer pulmonar. Un total de 12 studii au fost selectate pentru analiză, dintre care opt erau studii de tip caz-control și patru erau studii de cohortă. Au fost excluse studiile in vitro, analizele combinate, recenziile și altele.
Rezultate și concluzii
Dieta de tip occidental, caracterizată prin consum crescut de carne roșie și procesată, ouă, cereale rafinate și dulciuri, a fost asociată cu o creștere semnificativă a riscului de cancer pulmonar (OR, 1,4). Pe de altă parte, o dietă sănătoasă, bogată în fructe, legume, cereale integrale, pește și carne de pasăre, a fost asociată cu o reducere a riscului (OR, 0.7).În plus, dieta de tip occidental a crescut semnificativ riscul de cancer pulmonar în rândul fumătorilor actuali (OR, 1.4) și foștilor fumători (OR, 1.9), în timp ce o dietă sănătoasă a oferit protecție acestora (OR, 0.6).
Nivelurile ridicate de fier hem și grăsimi saturate din carnea roșie și cea procesată pot contribui la riscul de cancer pulmonar prin inducerea de leziuni la nivelul ADN-ului. Pe de altă parte, o dietă sănătoasă, bogată în fibre, antioxidanți și compuși antiinflamatori, poate reduce stresul oxidativ și inhiba procesele de carcinogeneză.
Studiul subliniază influența semnificativă a dietelor de tip occidental și sănătoasă asupra riscului de cancer pulmonar, în special în rândul fumătorilor actuali și foști. Cu toate acestea, este necesară efectuarea de cercetări suplimentare pentru a înțelege interacțiunile dintre diete, microbiota intestinală și polimorfismele genetice asociate cu riscul de cancer pulmonar.
sursa: News Medical
foto: Stokkete/Shutterstock.com
Actualizat la 21-10-2023 | Vizite: 79 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1