Aportul crescut de lactate este asociat riscului de cancer de prostată
Conform unui studiu publicat în Jurnalul American de Nutriție Clinică, bărbații care consumă multe lactate au un risc ridicat de cancer de prostată, prin comparație cu bărbații care au un aport mai scăzut.
Cercetătorii nu au identificat o legătură între cancer și calciul din produse, sugerând faptul că alte substanțe din alimentele pe bază de lactat aduc un risc semnificativ pentru sănătatea consumatorilor.
Participanții la studiu care au consumat circa 430 de g de lactate pe zi (o cană și trei sferturi), au avut un risc cu 25% mai mare de cancer de prostată față de bărbații care accesau doar 20,2 g, echivalentul unei căni pline pe jumătate.
Nu au raportat diferențe între consumul de lapte integral cu conținut crescut în grăsimi sau cel fără grăsimi, nici asocieri semnificative pentru brânză sau iaurt, care conțin totodată lactoză.
Studiul a evaluat mai mult de 28.000 de bărbați care au fost expuși unui consum de produse bogate în lactate și calciu, fiind clinic sănătoși. Au fost calculate datele acestora în funcție de antecedentele familiale, gradul de activitate fizică practicat, consumul de alcool, sănătatea urogenitală și reproductivă, dar și IMC (indice de masă corporală).
Datele acumulate au fost înregistrate timp de 8 ani, raportând creșterea numărului de cazuri noi de cancer de prostată la un număr mare de participanți care au consumat produse lactate frecvent.
Mecanismul de acțiune nu este deplin înțeles, însă par a exista asocieri între conținutul de hormoni sexuali din laptele de proveniență animală și patologia malignă a prostatei. Cum aproximativ 75% dintre vaci produc lapte atunci când sunt însărcinate, iar cancerul este sensibil la hormoni, proteinele animale au influențat major dezvoltarea celulelor maligne, conform cercetătorilor.
Pentru persoanele cu risc crescut de a dezvolta cancer de prostată, este recomandată înlocuirea laptelui de vacă cu variante alternative precum laptele de soia, ovăz, ori alte cereale.
sursa: News Medical
Cercetătorii nu au identificat o legătură între cancer și calciul din produse, sugerând faptul că alte substanțe din alimentele pe bază de lactat aduc un risc semnificativ pentru sănătatea consumatorilor.
Participanții la studiu care au consumat circa 430 de g de lactate pe zi (o cană și trei sferturi), au avut un risc cu 25% mai mare de cancer de prostată față de bărbații care accesau doar 20,2 g, echivalentul unei căni pline pe jumătate.
Nu au raportat diferențe între consumul de lapte integral cu conținut crescut în grăsimi sau cel fără grăsimi, nici asocieri semnificative pentru brânză sau iaurt, care conțin totodată lactoză.
Studiul a evaluat mai mult de 28.000 de bărbați care au fost expuși unui consum de produse bogate în lactate și calciu, fiind clinic sănătoși. Au fost calculate datele acestora în funcție de antecedentele familiale, gradul de activitate fizică practicat, consumul de alcool, sănătatea urogenitală și reproductivă, dar și IMC (indice de masă corporală).
Datele acumulate au fost înregistrate timp de 8 ani, raportând creșterea numărului de cazuri noi de cancer de prostată la un număr mare de participanți care au consumat produse lactate frecvent.
Mecanismul de acțiune nu este deplin înțeles, însă par a exista asocieri între conținutul de hormoni sexuali din laptele de proveniență animală și patologia malignă a prostatei. Cum aproximativ 75% dintre vaci produc lapte atunci când sunt însărcinate, iar cancerul este sensibil la hormoni, proteinele animale au influențat major dezvoltarea celulelor maligne, conform cercetătorilor.
Pentru persoanele cu risc crescut de a dezvolta cancer de prostată, este recomandată înlocuirea laptelui de vacă cu variante alternative precum laptele de soia, ovăz, ori alte cereale.
sursa: News Medical
Actualizat la 15-06-2022 | Vizite: 80 | bibliografie
Alte articole:
- Screeningul genetic BRCA1/BRCA2: cui se recomandă și ce înseamnă un rezultat pozitiv
- Testul PSA: când îl faci, cum îl interpretezi și ce înseamnă un rezultat ridicat
- Cancer de sân: depistare precoce, factori de risc și tratament 2026
- Dislipidemia la pacienții cu cancer: riscul cardiovascular subestimat și opțiuni terapeutice — EHJ 2026
- Amiloidoza AL în era daratumumab: factori prognostici și biomarkeri pentru era modernă
- Fulvestrantul ca terapie de menținere dublează supraviețuirea fără progresie față de capecitabină în cancerul mamar metastatic HR+/HER2−
- Imunoterapia adăugată chimioterapiei neoadjuvante crește rata de răspuns patologic complet în cancerul mamar triplu-negativ precoce
- Estradiolul transdermic, non-inferior agoniștilor LHRH în cancerul de prostată local avansat, cu profil mai bun de tolerabilitate osoasă și metabolică
- Dinamica ADN tumoral circulant prezice rezultatele clinice în cancerul colorectal metastatic tratat cu cetuximab
- Corelate imune sistemice ale supraviețuirii pe termen lung după terapie combinată cu adenovirus oncolitic și interferon gamma în gliomul de grad înalt
- Tucidinostat adăugat la R-CHOP îmbunătățește supraviețuirea în limfomul DLBCL cu dublu-expresor MYC/BCL2
- Limfomul din celule de manta: ibrutinib fără transplant autolog este non-inferior regimului standard cu transplant la 4,5 ani de urmărire
- Darolutamida controlează durerea și menține calitatea vieții în cancerul de prostată metastatic hormono-sensibil — date ARANOTE Lancet Oncology
- PSA seric la 6, 12 și 24 de săptămâni prezice puternic supraviețuirea globală în cancerul de prostată metastatic și cu risc înalt — date STAMPEDE
- DUSP21 resensibilizează celulele de leucemie mieloidă cronică rezistente la imatinib la acțiunea ponatinibului prin diferențiere eritroidă mediată de GATA-1